Moottorikelkkailu mielletään vapaa-ajan viettämistavaksi ja moottirikelkka pohjoisessa käytettäväksi kulkuneuvoksi. Turistit ovat valmiita maksamaan sievoisia summia moottorikelkkasafareista, mutta moottorikelkoilla harrastetaan myös kilpailutoimintaa ympäri maailmaa.

Myös Suomessa järjestetään moottorikelkkailussa kilpailuja ja lajia harrastaa pieni joukko. Lajin uutisia voi seurata esimerkiksi Ylen sivuilta, mutta tänä vuonna lajin suhteen on ollut hiljaista. Suomen Moottoriliitto julkaisee uuden kilpailukalenterin heti, kun se on varmistunut.

Moottorikelkkailun alalajeja on useita

Snowcross ajetaan suljetulla radalla maastossa. Radan pohja on usein jäädytetty, että se kestää paremmin kilpailun kulutuksen ja päällä on lunta. Rataan kuuluvat hyppyrit, urat ja ylä- ja alamäet.

Moottorikelkkaeduro on luotettavuuskilpailu, jossa suoritetaan maasto- ja siirtymäkokeita. SM-kilpailuvaatimus on noin 100 km maastokokeita ja siirtymät päälle, mikä haastaa niin kelkan kuin kuljettajan. Kilpailut järjestetään yksi- tai kaksipäiväisinä.

Moottorikelkka sprint on enduroa kevyempi muoto, joka mahdollistaa tavallisen kelkkailijan tutustumisen lajiin turvallisissa olosuhteissa. Näissä kilpailuissa pääsee tutustumaan kilpailutoimintaan ja testaamaan omia taitojaan.

Moottorikelkka drag racing on kiihdytyskilpailu, jossa radan pituus on talvella 201,17 metriä ja kesällä nurmella tai sängellä 152,4 metriä. Lähtöalusta on moottorikelkkojen telamatoista tehty 15 metriä pitkä lähtösuora. Pääsääntöisesti drag racing kilpaillaan lumeen tampatulla radalla.

Moottorikelkka hillclimb on nimensä mukaisesti maastokilpailu, joka ajetaan rinne- tai mäkimaastossa. Kyseessä on tekniikka- ja nopeuskilpailu. Korkeuserot voivat olla merkittäviä ja rata voi olla joko pehmeää lunta, tampattua lunta tai näiden yhdistelmää. Rataan liittyy myös kierrettäviä portteja. Radalle ei ole pituus- tai leveysvaatimuksia, mutta kelkalle on. Kelkan telamitan pitää olla vähintään 144 tuumaa, moottori voi olla 2- tai 4-tahtinen mäntämoottori, kelkka pitää olla rekisteröity ja siinä pitää olla liikennevakuutus. Kelkkaa koskevat myös turvallisuusvaatimukset, jotka käyvät tarkemmin ilmi sääntökirjasta.

Watercross ajetaan veden päällä ja se on kiihdytys- ja watercrosskilpailu, joten moottorikelkkailu ei ole vain talviurheilulaji. Se voidaan ajaa joella, järvellä tai lammella ja radalle ei ole pituus- tai leveysvaatimuksia. Veden päälle rakennetut hyppyrit tuovat lajiin näyttävyyttä. Lähtöalue on hiekkaa tai betonia. Lajia voi harrastaa tehdasvalmisteisella tai itse rakennetulla kelkalla ja moottori voi olla 2- tai 4-tahtinen moottori.